ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREPrzekształcenia własnościowe
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.



KONTAKT




SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

Wyborcza: PKN Orlen ma być zobowiązany do sprzedaży 376 stacji benzynowych Lotosu
10.07.2020r. 07:53

PKN Orlen ma być zobowiązany do sprzedaży 376 stacji benzynowych Lotosu oraz 14 umów na budowę stacji benzynowych w miejscach obsługi podróżnych - poinformowała w piątek Gazeta Wyborcza, powołując się na nieoficjalne informacje. Sprzedane mają zostać także spółki Lotos Paliwa, Lotos Biopaliwa, Orlen Koltrans, Lotos Terminale i Lotos Infrastruktura.
Komisja Europejska ma niedługo ogłosić, na jakich warunkach zezwoli Orlenowi na odkupienie od państwa kontrolnego pakietu akcji Lotosu. Według informacji Wyborczej, Orlen będzie zobowiązany sprzedać 376 stacji benzynowych Lotosu oraz 14 umów na budowę stacji benzynowych w miejscach obsługi podróżnych (MOP) przy autostradach i drogach ekspresowych.

Dodatkowo Orlen ma sprzedać spółkę Lotos Paliwa, zajmującą się teraz obsługą stacji benzynowych Lotosu i hurtową sprzedażą paliw. Ma też zobowiązać się dostarczać nowemu właścicielowi stacji benzynowych Lotosu nawet przez osiem lat prawie 1 mln ton oleju napędowego i benzyny rocznie.

"W efekcie sprzedaży większości stacji Lotosu firma powstała po przejęciu przez Orlen konkurenta z Gdańska będzie miała poniżej 40 proc. udziałów w sprzedaży detalicznej paliw w Polsce. A obecnie niezależne od siebie Orlen i Lotos mają łącznie ponad 50 proc. na rynku detalicznej sprzedaży paliw" - podała Wyborcza.

"Orlen ma też pomóc w stworzeniu konkurenta na rynku hurtowym paliw. Będzie mu sprzedawać ok. 3,5 mln ton paliw rocznie nawet przez 14 lat" - dodano.

Według informacji, sprzedana ma być także spółka Lotos Biopaliwa, wytwarzająca biokomponenty, oraz spółka Orlen Koltrans zajmująca się kolejowymi przewozami paliw.
Jak podano, w grę wchodzi także odstąpienie konkurentowi ok. 30 proc. mocy produkcyjnych rafinerii w Gdańsku.

Wyborcza podała, że Orlen ma zobowiązać się też do budowy w Szczecinie nowego terminalu, który umożliwi import do 200 tys. ton paliwa lotniczego rocznie, a dodatkowo pozwoli konkurentowi korzystać z terminalu w Olszanicy na południu Polski, który pozwala importować paliwo lotnicze z Węgier, Słowacji i Ukrainy.

"W zamian za zgodę na przejęcie kontroli nad Lotosem Orlen ma się też zobowiązać do sprzedaży spółek Lotos Terminale i Lotos Infrastruktura, do których należy pięć magazynów paliw koncernu z Gdańska. Nabywca magazynów paliw Lotosu kupi także naftobazy Orlenu w Gdańsku, Gutkowie, Szczecinie i Bolesławcu" - podał dziennik.

"Lotos wycofa się także z umów na przechowywanie swoich obowiązkowych i handlowych zapasów paliw w magazynach państwowej firmy PERN. Z kolei Orlen zobowiąże się, że nie będzie wynajmować nowych mocy w magazynach paliw budowanych przez PERN. Będzie miał jednak prawo do wykorzystania części nowych pojemności w magazynach firmy, która przejmie naftobazy Lotosu" - dodał.

Orlen ma też sprzedać zakłady mas bitumicznych Lotosu w Czechowicach-Dziedzicach i Jaśle i zobowiązać się dostarczać tej firmie, nawet przez 20 lat, surowce do produkcji mas bitumicznych.
Zobacz także:

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2020
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE